Değerli
Öğretmen Arkadaşım,
Eğitimin,
öğretimin, okulun, öğrencinin ve öğretmenin yeni anlamlar yüklendiği bir
dönemde bulunuyoruz.
Düşünce ve eğitim tarihimizde önemli bir
değere sahip olan Nurettin Topçu deyişiyle: okul,
‘öğrenciye bilgiler yükleyen bir
düşünce deposu olmamalıdır. Mektep, öğrenciye kendi akıl yetkilerini tek tek
işletmeyi öğreten ve bu donanımı işleterek olgunlaştıran bir atölye olmalıdır.’
Topçu, öğretmene
dair görüşlerini şöyle kaleme alır:
Eğitim en küçük yaşlardan itibaren başlar ve
öğretmen adeta bir hekim gibi insanların ruh ve duygu dünyalarına dokunur.
Öğretmenin adeta bir hekim gibi yaptığı ilk aşı ise merhamettir. Büyük düşünce
insanı Nurettin Topçu’nun öğretmenlere ilişkin değerlendirmelerinin en can
alıcı ve derin yorumu şüphesiz merhamet aşısıdır.
Bu konuda, “…Ruhumuza aşılar yapan doktor olarak muallim, ruh dünyamızın
hem duygu hem bilgi hem de irade bölgelerinde tedavisini ve aşılarını
yapmaya mecburdur. Şayet bunlardan bir kısmı ihmal edilirse ruhî yapı buhran
içinde kalır, sayıklar ve kendine gelemez. Duygular sahasında eğitim en küçük
yaşta başlayacaktır. Kalbe yapılan ilk aşı, merhamet aşısıdır. Sonra,
hemcinsini sevmek ve sevdiği için aldatmamak, ihmâl etmemek aşıları yapılır,
cemaat sevgisi verilir. Böylece aşkın terbiyesinden sonra ferdin şahsiyeti
işlenir. Her hareketinde kendinin olma, kendi kendine bağlı kalma aşıları
verilir. Arkasından mesuliyet duygusu gelir ve fert bu köprü vasıtasıyla
hareketlerin alemine aktarılır’
Yine Topçu, “Muallim” adlı
yazısında şöyle dile getirir: “…Muallim gençlere bilmediklerini öğreten bir nakil değildir. Bu iş
kitabın işidir. Bilmediklerimiz hep kütüphanelerde bulunmaktadırlar. Her sahada
yalnız bilinmeyeni bilmekle eski devrin skolastik tahsili elde edilir.
Kitaptaki bilgiler, kafamıza nakledilir. Ancak sınıfta okutacağı bilgilere
sahip olan insanın yapabileceği iş ise bundan ileri gidemez. Bunun için
kültürlü adam, kafaları hatta ruhları işletmesini bilen adam lazımdır… Muallim,
dünya hayatında rol almaya namzet olan genci kâinat karşısında kendine mahsus
görüşlere sahip, bizzat kendisi için hayat kaideleri (ilkeleri) oluşturabilen
bir bütün insan olarak yetiştirmesi lazımdır… Tahsil alelade bir iş değil, bir
mefkûre olmalıdır. Genç ruhların, derin ve sürekli bir sürur halinden doğuştan
sahip oldukları bu mefkûreyi seneler içinde bir yığın bilgi halinde verilen ve
asıl ruhtaki olgunlaşmak ihtiyacını duyurmayan hatalı bir tahsil azar azar yok
etmektedir… Muallim ruhlar sanatkârıdır… Muallim bilen öğreten, irşat eden, yol
gösteren, terbiye eden, hülasa veli, mürebbi ve emin vasıflarına sahip insan
olacaktır. Ruhların mürşidi, hayatın nazımı ve istikbalin en emin kefili
olacaktır. Bu yalnız okuma yazma öğreten insanın işi’’
Değerli arkadaşlar,
hep birlikte zorlu bir süreçten geçerken, aynı
zamanda 2020 – 2021 eğitim – öğretim yılının birinci döneminin sonuna yaklaşmış
bulunuyoruz.
Bu pandemi
sürecinde günlük hayatımıza birçok yeni kavram ve kelime girmiş bulunuyor:
çevirim içi toplantı, zoom toplantısı vb. Ancak, sizlerin değerli vakitlerinizi
almamak adına sizlere bu yazıyı bir name tadında kaleme almaya başladım
diyecektim ki bir de baktım ki bilgisayarda yazıyorum.
Dönem sonu itibarıyla yapmamız
gereken iş ve işlemler:
1. İlgili genelge gereği (watsap grubunda paylaştım) notların ve davranış
notlarının –e okul bilgi sistemine işlenmiş olması gerekir. (bugün son)
2.
Karne
görüşlerinin yazılmış olması gerekir. (Bu süreçle ilgili umut aşılayıcı, ufuk açıcı,
yön verici bir görüş yazılması temennimdir.)
3.
Pazartesi
gününden itibaren okulda not çizelgelerinin çıktılarının alınması, incelenmesi,
imzalanması ve ilgili müdür yardımcısına teslim edilmelidir.
4.
Teşekkür ve
Takdir listeleri incelenmeli, düzeltilmesi gereken notlar düzeltilmelidir.
5.
Ders defterleri
yazılmalı ve imzalanmalıdır.
6.
1. Dönem
süresince uzaktan eğitime dahil olmayan veya olamayan öğrencilerle mutlaka
irtibata geçilmeli, görüşme tutanak halinde ilgili müdür yardımcısına teslim
edilmelidir.
7.
Tablet ihtiyacı
ile ilgili sizlerden gelen ihtiyaç listelerini tek liste halinde (80 öğrenci) ilgili makamlara gönderdik. Ancak, orada yapılan değerlendirme
neticesinde 10 öğrencimize tablet dağıtılacağı tarafımıza bildirildi. 1
öğrencimizin tableti kendisine teslim edildi, 9 öğrencimizin tabletleri ilgili
birimlerden gelince kendilerine teslim edilecektir. Okulumuzun çok değerli
öğretmeni öğrencilerimize tablet hediye etti, kendisine şükranlarımı sunuyorum.
8.
Türkçe
Öğretmenlerimizin ‘İstanbul’u Okuyorum’ projesi
için ilgili mail adresine okuma gruplarının listelerini göndermelerini rica
etmiştim, dönen olmadı.
9.
Tübitak 4006
projeleri için Proje Kurulumuz çalışmalarına devam ediyor.
Seçmeli derslerle ilgili formu sizlerle
paylaştık, sizler öğrencilerimizle paylaştınız. Pazartesi gününden itibaren
ilgili sisteme işleyeceğiz.
Kıymetli arkadaşlarım,
Teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin öğretmenin yerini alamaz. Teknik
ile öğretmenin sevgi dolu, sıcak ve samimi dokunuşunu bulmak mümkün olmaz.
Eğitim ve öğretimde bilgi, ilgi ve sevgi, olmazsa olmazların başında
gelmektedir. Bunlardan biri eksik olursa istediğimiz sonuca ulaşılamaz.
Öğretmen, öğrencisini birinci yapmaktan daha çok bir inci yaparsa gerçek
başarıyı sağlamış olur.
Her öğrencinin karakteri ve kişilikleri farklıdır. Her öğrenciye aynı
metot ve tavsiye uygun olmaz. Her çocuk ayrı bir dünyadır. Öğrencisini çok iyi
tanıyan öğretmen başarıyı yakalamış demektir. Öğretmen öğrencilerini becerileri
yönünden geliştirebilmek için onları çok iyi tanımalıdır. Öğretmen sele kapılan
odunlar gibi savrulan gençliği, geçtiği topraklara hayat bahşedecek kudretteki
ırmaklar gibi iyiliğe ve güzelliğe yönlendirmek zorundadır.
Öğretmen öğrencisine karşı adaletli, insaflı, sevecen olmalı;
yapamayacakları işleri onlardan istememeli, her öğrenciyi gücü ölçüsünde
değerlendirmelidir. Adaletli öğretmen bütün sınıfın öğretmeni olmalıdır.
Adaletin olmadığı yerde huzur olmaz. Huzurun olmadığı yerde de gerçek eğitimden
söz edilemez. Adaletli olmak yalnızca herkese eşit davranmak değildir. Hakkı ne
ise onu vermektir. Adaletsiz davranışlardan kaçınmalıdır.
Sevgili öğretmenim,
Biz öğretmenler her süreçten yeni bilgiler öğrenerek, yenilenerek, çağı
okuyarak; çağı kurmak zorundayız. Benim kişisel kanaatim: İnşallah ikince
dönemde yüz yüze eğitime başlarız. Buna bütün benliğimle inanıyorum. Eğer
olmazsa: Uzaktan eğitime devam edeceğiz. Belki de ikisi bir arada devam edecek.
Bunun için haftalık olarak eba üzerinden etkinlik, proje, sınav vb. görevler
yükleyelim. Görevini yapmayan ya da yapamayan öğrencilerimizle mutlaka iletişime
geçelim, onların da görevlerini yapmalarını sağlayalım. Böylece elimizde not
vermek için veri bulunsun.
Muhterem meslektaşım,
Öğretmen, hedefi, stratejisi ve kitlesi belli olandır. Ne yaptığını,
nasıl yapacağını görevine ve mesleğine dair bütün inceliklere vakıftır.
Öğretmen, adres soran değil; yol gösterendir.
Hepinize sağlıklı ve mutlu günler dilerim.
Not: sorularınızı sorabilirsiniz. İhtiyaç duyuyorsanız çevirim içi toplantı
tertip edebiliriz.