3 Temmuz 2025 Perşembe

BİR KEMANIN AKORDU, BİR ÖĞRETMENİN KIYMETİ

Bir Kemanın Akordu, Bir Öğretmenin Kıymeti

Tarihler 12 Ocak 2007’yi gösterdiğinde, New York metrosunda dünyaca ünlü virtüöz Joshua Bell, elindeki 3 milyon dolarlık kemanla insanlık tarihinin en incelikli eserlerinden birini çaldı. 45 dakika boyunca tellerden dökülen ses, olağanüstü bir estetiğin yankısıydı. Yüzlerce insan yanından geçti, bir avuç insan durup kulak verdi, birkaç kişi cılız bir alkış tuttu. Kazandığı para sadece 50 dolardı. Oysa aynı eser, iki gün önce Boston’daki bir konser salonunda icra edildiğinde binlerce insan nefesini tutarak dinlemiş, her dakika başına 1000 dolar ödenmiş, saatlerce süren alkışlar yükselmişti.

Aynı insan, aynı eser, aynı yetenek... Fakat değişen tek bir şey vardı: Yer. O yer değişince gözlerin değeri, kulakların hassasiyeti, kalplerin kıymet ölçüsü de değişiyordu.

Bugün, öğretmenlik mesleğinin toplumlardaki konumu da çoğu zaman benzer bir yanılgının kurbanı oluyor. Öğretmen, medeniyet tarihinin en kıymetli işlerinden birini icra eder: İnsan inşa etmek. Ruhlara şekil vermek. Köklerle geleceği buluşturmak. Fakat sıklıkla onun da sesi kalabalığın içinde kayboluyor. Belki ders zilinin uğultusu, belki sınav odaklı eğitim düzeni, belki hızlı tüketilen başarı ölçütleri… Bütün bunlar, öğretmenin hakiki değerini perdeleyen gürültülü bir metroya dönüşüyor.

Bir su şişesinin değeri markette 5 lira, havaalanında 60 lira olabilir. Çünkü değeri çoğu zaman senin hakikatin değil, çevrenin algısı belirler. İşte bu yüzden pek çok öğretmen, kendisini değersiz hissettiği, emeğinin görünmez olduğu anlarla yüzleşir. Oysa mesele çoğu zaman öğretmenin niteliği değil, toplumun o emeğe ne kadar kulak kesildiğiyle ilgilidir.

Bugün dünya eğitim sistemlerine baktığımızda, öğretmenin saygınlığı toplumsal refah ve gelişmişlikle paralel bir yükseliş gösterir. Finlandiya’da, Singapur’da, Japonya’da öğretmenler sadece ders anlatan birer memur değil; ulusal kalkınmanın stratejik aktörleri olarak görülür. Bu ülkelerde öğretmen olmak, sadece maaşla değil, saygınlıkla ölçülen bir itibardır. Öğretmenin rehberliği, milli geleceğin akordunu yapan bir sanatçının dokunuşu kadar kıymetlidir.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli de tam olarak bu hakikatin farkındalığı üzerine inşa edilmiştir. Model, öğretmeni eğitim zincirinin sıradan bir halkası değil, en kritik ve en itibarlı unsuru olarak tanımlar. Öğretmen, bilgi aktarmanın ötesinde bir medeniyet tercümanıdır; insanın kalbine hikmeti yerleştiren, karakterini mayalayan, ruhunu sorumluluk bilinciyle donatan bir gönül mimarıdır. Öğretmenden beklenen, sadece müfredatı tamamlamak değil, tıpkı bir keman virtüözü gibi, kalplerde bir akort yapmak, hayata estetik bir düzen katmaktır.

Ne var ki bugün kimi öğrenciler, öğretmenin emeğini bir metro kalabalığında yankılanan nağmeler gibi duymaktan ibaret kalabiliyor. Sınav baskısı, ekran kültürü, hızlı tüketim alışkanlıkları gençlerin dikkatini dağıtıyor. Bu yüzden öğretmenin misyonu, sadece anlatmak değil; aynı zamanda dikkati çağırmak, kulakları hassaslaştırmak, kalpleri eğitime hazır hale getirmektir.

Bir öğretmen, kıymetini yalnızca alkışın şiddetinden ölçmez. Çünkü öğretmenin asıl ödülü, zamanın süzgecinden geçtikten sonra filizlenen kalplerdir. Tohumu bugün atarsınız, yıllar sonra bir insanın nezaketinde, vicdanında, çalışkanlığında meyvesini görürsünüz. Dünyanın en seçkin orkestra salonları bile öğretmenin sınıfı kadar büyük bir sahne değildir. Zira öğretmen, bir milletin geleceğini icra etmektedir.

Bugün Türkiye’nin maarif yolculuğunda, öğretmenleri yeniden olması gereken yere davet ediyoruz: Medeniyet inşasının asli aktörü. Bilginin sarrafı. Kalplerin ustası. Geleceğin mimarı.

Joshua Bell’in hikâyesi, öğretmenin sesinin de zaman zaman kalabalıkta kaybolabileceğini anlatır. Ama bu, o müziğin değerini eksiltmez. Sadece dinleyenin kulak ayarını, toplumun dikkat eşiğini hatırlatır. Eğer bir gün değersiz hissederseniz, unutmayın: Belki sorun sizde değil, durduğunuz yerdedir. O yüzden öğretmenliğin itibarını yükseltmek, sadece öğretmenin meselesi değil, bütün bir milletin ortak meselesidir.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, her sınıfı bir konser salonuna çevirmeyi, her dersi bir anlam yolculuğu kılmayı, öğretmeni geleceğin en itibarlı aktörü olarak konumlandırmayı hedefler. Bu yolculukta öğretmenlerden beklenen, sabırla, hikmetle, estetikle ve kararlılıkla icra etmeleridir. Çünkü bu eser, nesillerin kalbinde yankılandığında değeri anlaşılacak bir hakikat bestesidir.

Ve unutmayalım: Bir öğretmenin akordu, bir milletin istikbalini belirler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder