“BİR ÖĞRETMEN DOKUNUR HER ŞEY
DEĞİŞİR”
ATAKÖY ATATÜRK ORTAOKULU
5.SINIFLARDA ORYANTASYON SORUNLARI VE ÇÖZÜM
ÖNERİLERİ SEMİNERİ
KARŞILAŞILAN SORUNLAR
·
5. sınıflarda
çocukların arasında yaş farkı olması gelişim dönemleri açısından farkında
olunması gereken bir durum, hem öğrenme hem davranış açısından aralarında
farklar var.
·
Dönem olarak
çocuklar arasında bireysel farklılıklar olduğundan öğretmen ve velilerin bu
konuda bilgi sahibi olmaları ve buna göre davranmaları çok önemli
·
Teknolojik
aletler ve sosyal medya, öğrencilerin derslere olan dikkatini dağıtıyor.
Zamanını fazlasıyla bu alanlara ayıran öğrenci derslerine gereken önemi
vermiyor
·
Her istediği
yapılan, her şeyi hazır bulmak isteyen çocuklar ve her şeyi dikkatle takip eden
veli profili var
·
Velilerin eğitim
durumları, sosyal hayattaki konumları ve gelir düzeyleri ne olursa olsun hepsi
bilinçli ya da bilgili değil
·
Öğretmenlerin
iletişim becerisi, sabrı, sorunları fark etme ve veli ile işbirliği kurma ve
sorunları çözme aşamasında önemli bir faktör. Öğretmen her acıdan kendini
yetiştirmeli eğitim ile ilgili konularda güncel bilgilere sahip olmalı
·
Görsel ve
işitsel olarak sürekli beslenen çocuklar var. Öğretmenlerin de ders işleme
yöntemlerini her duyu organına hitap etmesi gerekir, çocuklar yaş gereği çabuk
sıkılıyorlar
·
Sınıf
mevcutlarının kalabalık olması
·
Ders
kitaplarının gecikmeli olarak bize ulaşması
·
Bazı derslere
diğer derslerden fazla zaman ayrılması, öğretmenlerin tavrı ve ders işleme
yöntemi
NELER
YAPILABİLİR?
·
Her yeni dönem
beraberinde belirsizlikleri de getirir. Bu yüzden çocuklarımızı bu süreçte
desteklemeli ve aydınlatmalıyız. Öğrencileri yeni dönemin dersleri ve
içerikleri konusunda bilgilendirmeliyiz
·
Birinci kademede
karşılaşılan sorunlar gibi ikinci kademde de sorunlar yaşayabileceği bunların
normal olduğunu belirtilmeli, hiçbir problemin çözümsüz olmadığını bunun için
hangi yolların kullanması gerektiği anlatmalıyız.
·
İlkokulda sürekli aynı öğretmenle olan öğrenci orta okul kısmında
farklı öğretmenlerle karşılaşacağı için ilk başta alışmakta zorlanabilir. Ancak
öğretmeler ile tanıştıkça ve öğretmenler
branşları konusunda bilgi verdikçe bu farklılık sıkıntı olmayacaktır.
·
Bu süreçte
öğrencilerimizi tanımamız zaman alabilir. Öğrencilerimizle ilgili özel bir
durum varsa bunu mutlaka öğretmenlerine ve rehberlik servisine bildirmeliyiz.
·
Öğrencilerin
yeni döneme uyumlarını kolaylaştırmak ve desteklemek için velileriyle Veli
Görüşme Günlerinde görüşmeliyiz .
Görüşmelerimizi kayıt altına almamız öğrencilerimizi daha iyi tanımamıza katkı
sağlayacaktır
·
İlk haftalar
hatta aylar Sınıf Rehber öğretmenlerimiz öğrencileri gözlemleyerek aileleriyle
görüşerek öğrenciler konusunda bilgi sahibi olmalı ve bu bilgileri
paydaşlarıyla paylaşmalıdır. Varsa sorunlar zamanında fark edilmesi
sağlanarak çözüm yolu aranmalıdır
·
Ortaokula uyum
sürecinde yaşanan en büyük problemlerden biri de öğrenci başarısında düşüş
olmasıdır. Öğrenci başta bunun önemini fark edememektedir. Bu yüzden
öğrencilerimizin çalışma alışkanlıkları oluşturmasına yardımcı olmalıyız
ÇÖZÜM
ÖNERİLERİ
·
Öğrencilerimize
düzenli ders çalışma alışkanlığını kazandırmalıyız
·
İlkokuldayken ‘Ödev
yoksa ders çalışmama gerek yok’ anlayışı hakim olduğu için ders çalışmak başta
çocukların zoruna gitmektedir
·
Çocuğun ders
çalışma alışkanlıklarını pekiştirmek
için onu yüreklendirmeli ve nasıl ders çalışacağını öğretmeliyiz
·
Günlük Program:
Ders Tekrarı, verilen görevlerin
kontrolü , işlenen konu tekrarı ve test çözme, kitap okuma. Bunların takibi
düzenli bir şekilde öğretmen tarafından yapılmalı, öğrencinin takıldığı noktada
yardım edilerek önü açılmalıdır. Ödev kontrolü öğrencilere yaptırılmamalı
·
5. sınıf
ortaokulun temelidir. Türk eğitim sistemi sarmal yapıda olduğu için konular
birbirinin devamıdır. Bu yüzden anlaşılmayan bir konu daha büyük boşlukların oluşmasına
sebep olur
·
Öğrenciler
içinde bulundukları yaş dönemi ve ortaokula başlamış olmanın verdiği
özgüvenle arkadaş ilişkilerine yoğun
ilgi göstermektedir. Bu durum onları
dersten uzaklaştırmamalı. Başarılarını olumsuz etkilememeli
·
Kız olsun erkek
olsun çocukların takibini yapmalı, hemcins arkadaşlarının iyi olmasına özen
göstermeli , bilgisayar ve cep telefonu kullanımını kontrol altında tutmalıyız
·
Çocuklara
kurallar baskı şeklinde olmamalı ve
başta koyulmalıdır. Ör: telefonu günde 1 saat kullanma vs.. Koyulan
kurallardan da taviz verilmemelidir. Tutarsızlık davranışın oturmasını
geciktirir.
·
Öğrencimizin
sağlık durumu ile yakından ilgilenmeliyiz. Sağlık durumu öğrencinin okul
başarısına etki ettiği gibi birtakım uyumsuz davranışların da sebebi olacaktır
·
Öğrencilerimizi
beslenme konusunda bilgilendirelim. Zira bu yaşlar çocukların hızlı bir büyüme
ve gelişme dönemleridir. Bu konuda titiz olmalı, velilerimizi
bilgilendirmeliyiz.
·
Öğrencilerinizi iyi
tanıyınız. Öğrencilerinizden yapamayacakları şeyleri istemeyiniz. Onları
yeteneklerinin ötesinde başarı göstermeye zorlamayınız
·
Öğrencileri sık
sık eleştirmeyiniz. Hele bunu başkalarının yanında asla yapmayınız. Onun
aşağılık duygusuna kapılmasını önleyiniz. Beğendiğiniz takdir ettiğiniz
taraflarını söyleyiniz. Onun kendine güven duymasını sağlayınız. Öğrencileriniz
arasında ayrım yapmayınız. Öğrencilerinizi kıskandırmayınız. Hepsine sevgi ve
ilgi gösteriniz
·
Öğrencilerimize
işlerini zamanında yapma ve dersine zamanında girme alışkanlığını kazandıralım
Çocuk Ne Yaşıyorsa Onu Öğrenir :
Eğer bir çocuk,
Sürekli eleştirilmişse, kınama - ayıplamayı öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Kin ortamında büyümüşse, kavga etmeyi öğrenir
Eğer bir çocuk,
Alay edilip aşağılanmışsa, sıkılıp, utanmayı
öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Utanç duygusuyla eğitilmişse, kendini suçlamayı
öğrenir
Eğer bir çocuk,
Hoşgörü ile yetiştirilmişse, sabırlı olmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Desteklenip yüreklendirilmişse, kendine güven
duymayı öğrenir
LÜTFEN DİKKAT EDELİM
Eğer bir çocuk,
Övülmüş ve beğenilmişse, takdir etmeyi öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Hakkına saygı gösterilerek büyütülmüşse, adil olmayı
öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Güven ortamı içinde yetişmişse, inançlı olmayı
öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Kabul ve onay görmüşse, kendini sevmeyi öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Aile içinde dostluk ve arkadaşlık görmüşse,
“BU DÜNYADA
MUTLU OLMAYI ÖĞRENİR.”
Acem YILDIRIM
Ataköy Atatürk Ortaokulu Müdürü
11.09.2017
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder