12 Eylül 2017 Salı

5.SINIFLARDA ORYANTASYON SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

“BİR ÖĞRETMEN DOKUNUR HER ŞEY DEĞİŞİR”


ATAKÖY ATATÜRK ORTAOKULU
5.SINIFLARDA ORYANTASYON SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ SEMİNERİ



KARŞILAŞILAN SORUNLAR

·         5. sınıflarda çocukların arasında yaş farkı olması gelişim dönemleri açısından farkında olunması gereken bir durum, hem öğrenme hem davranış açısından aralarında farklar var.
·         Dönem olarak çocuklar arasında bireysel farklılıklar olduğundan öğretmen ve velilerin bu konuda bilgi sahibi olmaları ve buna göre davranmaları çok önemli
·         Teknolojik aletler ve sosyal medya, öğrencilerin derslere olan dikkatini dağıtıyor. Zamanını fazlasıyla bu alanlara ayıran öğrenci derslerine gereken önemi vermiyor
·         Her istediği yapılan, her şeyi hazır bulmak isteyen çocuklar ve her şeyi dikkatle takip eden veli profili var
·         Velilerin eğitim durumları, sosyal hayattaki konumları ve gelir düzeyleri ne olursa olsun hepsi bilinçli ya da bilgili değil
·         Öğretmenlerin iletişim becerisi, sabrı, sorunları fark etme ve veli ile işbirliği kurma ve sorunları çözme aşamasında önemli bir faktör. Öğretmen her acıdan kendini yetiştirmeli eğitim ile ilgili konularda güncel bilgilere sahip olmalı
·         Görsel ve işitsel olarak sürekli beslenen çocuklar var. Öğretmenlerin de ders işleme yöntemlerini her duyu organına hitap etmesi gerekir, çocuklar yaş gereği çabuk sıkılıyorlar
·         Sınıf mevcutlarının kalabalık olması
·         Ders kitaplarının gecikmeli olarak bize ulaşması
·         Bazı derslere diğer derslerden fazla zaman ayrılması, öğretmenlerin tavrı ve ders işleme yöntemi


NELER YAPILABİLİR?
·         Her yeni dönem beraberinde belirsizlikleri de getirir. Bu yüzden çocuklarımızı bu süreçte desteklemeli ve aydınlatmalıyız. Öğrencileri yeni dönemin dersleri ve içerikleri konusunda bilgilendirmeliyiz
·         Birinci kademede karşılaşılan sorunlar gibi ikinci kademde de sorunlar yaşayabileceği bunların normal olduğunu belirtilmeli, hiçbir problemin çözümsüz olmadığını bunun için hangi yolların kullanması gerektiği anlatmalıyız.
·         İlkokulda sürekli aynı öğretmenle olan öğrenci orta okul kısmında farklı öğretmenlerle karşılaşacağı için ilk başta alışmakta zorlanabilir. Ancak  öğretmeler ile tanıştıkça ve öğretmenler branşları konusunda bilgi verdikçe bu farklılık sıkıntı olmayacaktır.
·         Bu süreçte öğrencilerimizi tanımamız zaman alabilir. Öğrencilerimizle ilgili özel bir durum varsa bunu mutlaka öğretmenlerine ve rehberlik servisine bildirmeliyiz.
·         Öğrencilerin yeni döneme uyumlarını kolaylaştırmak ve desteklemek için velileriyle Veli Görüşme Günlerinde görüşmeliyiz  . Görüşmelerimizi kayıt altına almamız öğrencilerimizi daha iyi tanımamıza katkı sağlayacaktır
·         İlk haftalar hatta aylar Sınıf Rehber öğretmenlerimiz öğrencileri gözlemleyerek aileleriyle görüşerek öğrenciler konusunda bilgi sahibi olmalı ve bu bilgileri paydaşlarıyla paylaşmalıdır. Varsa sorunlar zamanında fark edilmesi sağlanarak çözüm yolu aranmalıdır
·         Ortaokula uyum sürecinde yaşanan en büyük problemlerden biri de öğrenci başarısında düşüş olmasıdır. Öğrenci başta bunun önemini fark edememektedir. Bu yüzden öğrencilerimizin çalışma alışkanlıkları oluşturmasına yardımcı olmalıyız

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
·         Öğrencilerimize düzenli ders çalışma alışkanlığını kazandırmalıyız
·         İlkokuldayken ‘Ödev yoksa ders çalışmama gerek yok’ anlayışı hakim olduğu için ders çalışmak başta çocukların zoruna gitmektedir
·         Çocuğun ders çalışma alışkanlıklarını  pekiştirmek için onu yüreklendirmeli ve nasıl ders çalışacağını öğretmeliyiz
·         Günlük Program: Ders Tekrarı, verilen  görevlerin kontrolü , işlenen konu tekrarı ve test çözme, kitap okuma. Bunların takibi düzenli bir şekilde öğretmen tarafından yapılmalı, öğrencinin takıldığı noktada yardım edilerek önü açılmalıdır. Ödev kontrolü öğrencilere yaptırılmamalı
·         5. sınıf ortaokulun temelidir. Türk eğitim sistemi sarmal yapıda olduğu için konular birbirinin devamıdır. Bu yüzden anlaşılmayan bir konu daha büyük boşlukların oluşmasına sebep olur
·         Öğrenciler içinde bulundukları yaş dönemi ve ortaokula başlamış olmanın verdiği özgüvenle  arkadaş ilişkilerine yoğun ilgi göstermektedir.  Bu durum onları dersten uzaklaştırmamalı. Başarılarını olumsuz etkilememeli
·         Kız olsun erkek olsun çocukların takibini yapmalı, hemcins arkadaşlarının iyi olmasına özen göstermeli , bilgisayar ve cep telefonu kullanımını kontrol altında tutmalıyız
·         Çocuklara kurallar baskı şeklinde olmamalı ve  başta koyulmalıdır. Ör: telefonu günde 1 saat kullanma vs.. Koyulan kurallardan da taviz verilmemelidir. Tutarsızlık davranışın oturmasını geciktirir.
·         Öğrencimizin sağlık durumu ile yakından ilgilenmeliyiz. Sağlık durumu öğrencinin okul başarısına etki ettiği gibi birtakım uyumsuz davranışların da sebebi olacaktır
·         Öğrencilerimizi beslenme konusunda bilgilendirelim. Zira bu yaşlar çocukların hızlı bir büyüme ve gelişme dönemleridir. Bu konuda titiz olmalı, velilerimizi bilgilendirmeliyiz.
·         Öğrencilerinizi iyi tanıyınız. Öğrencilerinizden yapamayacakları şeyleri istemeyiniz. Onları yeteneklerinin ötesinde başarı göstermeye zorlamayınız
·         Öğrencileri sık sık eleştirmeyiniz. Hele bunu başkalarının yanında asla yapmayınız. Onun aşağılık duygusuna kapılmasını önleyiniz. Beğendiğiniz takdir ettiğiniz taraflarını söyleyiniz. Onun kendine güven duymasını sağlayınız. Öğrencileriniz arasında ayrım yapmayınız. Öğrencilerinizi kıskandırmayınız. Hepsine sevgi ve ilgi gösteriniz
·         Öğrencilerimize işlerini zamanında yapma ve dersine zamanında girme alışkanlığını kazandıralım


Çocuk Ne Yaşıyorsa Onu Öğrenir :

Eğer bir çocuk,
Sürekli eleştirilmişse, kınama - ayıplamayı öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Kin ortamında büyümüşse, kavga etmeyi öğrenir


Eğer bir çocuk,
Alay edilip aşağılanmışsa, sıkılıp, utanmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Utanç duygusuyla eğitilmişse, kendini suçlamayı öğrenir


Eğer bir çocuk,
Hoşgörü ile yetiştirilmişse, sabırlı olmayı öğrenir.
Eğer bir çocuk,
Desteklenip yüreklendirilmişse, kendine güven duymayı öğrenir


LÜTFEN DİKKAT EDELİM
Eğer bir çocuk,
Övülmüş ve beğenilmişse, takdir etmeyi öğrenir.

Eğer bir çocuk,
Hakkına saygı gösterilerek büyütülmüşse, adil olmayı öğrenir.

Eğer bir çocuk,
Güven ortamı içinde yetişmişse, inançlı olmayı öğrenir.


Eğer bir çocuk,
Kabul ve onay görmüşse, kendini sevmeyi öğrenir.

Eğer bir çocuk,
Aile içinde dostluk ve arkadaşlık görmüşse, 
                                              
 “BU DÜNYADA MUTLU OLMAYI ÖĞRENİR.”


Acem YILDIRIM
Ataköy Atatürk  Ortaokulu Müdürü
11.09.2017









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder