2024-2025 ………
ORTAOKULU 5.SINIF 1.D.1.Y MEB Senaryo:2
ADI SOYADI Tarih:
SINIFI: NUMARA:
è1.Aşağıdaki metinden
hareketle anlamları verilen sözcükleri bulunuz. Yazınız.
(T.O.5.21. Metinden hareketle söz varlığını
geliştirmeye yönelik çözümleme yapabilme)
(10P)
Her çocuk oyun oynamaya minik saklambaç oyunu
“Ce-e..” İle başlar. Mutlaka çocuğunuz bebekken siz de bu oyunu onunla
oynadınız. Şimdi sıra saklambaçta. Çocuğunuzla kısa süreli oynadığınız
saklambaç oyunu, çocuğun görsel ve mekansal ayrılık duygusu ile bahsetmesine
yardımcı olur. Her yaş grubu ile oynanan saklambaç sırasında eğlenceli sesler
çıkartabilir, dil gelişimini destekleyici şekilde saklandığı ya da saklandığınız
yerin adını, sağda ya da solda olduğunu söyleyebilirsiniz. Saklanan
bulunduğunda gıdıklama ile kahkahalar atmasını sağlayarak endişeli bekleyişi
neşe içinde bitirebilirsiniz.
………………….....:
Görme duyusuyla ilgili olan, görmeye
dayanan.
………………….…:
Bulunulan yer, mekâna ait, mekânla ilgili.
…………………….:
Kaygı, kuruntu, niyet
…………………….: Bir ebe olması ve saklanan arkadaşlarını
bulması temeline dayanan bir çocuk oyunu
…………………….: Seslerin, kelimelerin, sayıların, sembollerin kazanılması, saklanması ve dilin kurallarına uygun olarak kullanılmasını içeren bir süreçtir.
Güzel bir tekerleme ile kalabalık bir ailede oynanabilecek
bezirgânbaşı oyununda kapı için sayışma ile 2 kişi seçilir. Bu iki kişi
kendisine bir çiçek ismi seçer, kimseye söylemez. Sonrasında ellerini yukarıda
birleştirerek köprü oluşturur. Diğer çocuk ve aile bireylerinin sırayla ya da tren gibi kapıdan geçmeleri
istenir. Bu sırada oyunda aç kapıyı bezirgân başı şarkısı belli bir ritm ve
hızla söylenir. Üçüncü de kapana
sıkışan çocuğa kimsenin duymayacağı şekilde hangi çiçeği seçtiği sorulur.
Hangisini tercih ederse seçtiği ismi taşıyan çocuğun arkasına sıraya geçmesi
söylenir. Bunu yaparken gruptaki diğer çocukların duymadığından emin olunur.
Gruptaki herkes yakalandıktan ve seçimini yaptıktan sonra ortaya bir çizgi
çizilir. İki grubun birbirlerinin belinden tutarak karşılıklı çekişeceği ve
çizgiyi ilk geçen grup oyunu kaybeder. Bu oyunu oynayanlar ve izleyenler
eğlenir, mutlu olurlar.
(T.O.5.6. Metnin
yüzey anlamını belirleyebilme)
è2.Yukarıdaki metinin konusunu ve verilmek
istenen mesajı yazınız. (15P)
Konu: ……………………………………………………………………………………………………………(5)
Mesaj: ……………………………………………………………………………………………………………(10)
è3.Oyunda kaç aşama vardır? Bunlar nelerdir?
Yazınız. (10P)
è4.Yukarıdaki
metinde geçen sözcüklerin anlamlarını yazınız.
(T.O.5.5. Metinde geçen anlamını bilmediği söz varlığı unsurlarının
anlamını tahmin edebilme) (10 P)
Kapan: ……………………………………………………………………………………… (3)
Birey: ……………………………………………………………………………………..… (3)
Tekerleme: ……………………………………………………………………………………… (4)
è5. Aşağıdaki metinde
yapılan yazım yanlışlarının altını çiziniz, doğrusunu altına yazınız.
(T.Y.5.21. Yazım kuralları ve noktalama işaretlerini
uygulayabilme) (10P)
Bütün öğrenciler okul bahçesinde toplandılar. müdür yardımcısı erhan bey öğrencilere, sıraya girmelerini söyledi. …….. ortaokulu’na “Hoş geldiniz!” dedi. Az sonra törenin başlayacağını Bildirdi.
Hasan,
çiftlikte ailesi, kedisi ve
eşeğiyle birlikte yaşarmış. Okul dönüşlerinde kedisi, Hasan’ın etrafında döner,
sonra da kucağına hoplarmış. Hasan zaman
zaman kedisini kucağına alır, eşeğinin sırtına biner, gezintiye çıkarmış. Kedisinin
başını okşarmış. Eşek, Hasan’ın kediye yaptıklarına çok özenirmiş. Onu da kucağına almasını istermiş. Hasan yine bir gün kedisi kucağında eşeğine
binerek kırlara gitmiş. Sonra da ağacın dibine oturmuş. Kedisini de kucağına
almış. Eşek, birdenbire kedi gibi hoplamaya, zıplamaya başlamış. Hasan, eşeğin
bu halini görünce çok şaşırmış. Sonra da katıla katıla gülmüş.
Eşek
bununla yetinmeyip şaha kalkmış.
Hasan kendisini kucağına alsın diye de Hasan’a yaklaşmış. Hasan, eğer yana
kaçmasaymış eşeğin ağırlığı altında ezilecekmiş. Daha sonra kedisini de yanına
alıp oradan kaçmış. Bütün bu olanları uzaktan izleyen yaşlı bir karga: Herkes
kendi özelliklerini bilmeli. Kimseye özenmemeli, demiş.
(T.O.5.21. Metinden hareketle söz
varlığını geliştirmeye yönelik çözümleme yapabilme)
è6. a)
Yukarıdaki metinde kullanılan anahtar sözcüklerden üç tane yazınız. (5P)
b) Karganın “Herkes
kendi özelliklerini bilmeli” sözünden ne
anlıyorsunuz? Yazınız. (10P)
è7. Aşağıdaki metinde
ayraç içlerine uygun olan noktalama işaretlerini koyunuz.
(T.Y.5.21.
Yazım kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme) (10P)
Annemle
pazara gittik. Komşumuz Hayriye teyzeyi gördük ( ) Pazardan lahana ( ) pırasa (
) marul almış.
Annem,
evde meyve eksik elma ( ) erik
( )
kiraz alacağım, dedi.
è8. Aşağıda yarım
bırakılan metni anlamına uygun biçimde tamamlayınız.
(T.Y.5.18. Yazısını zenginleştirecek biçimde
söz varlığını kullanabilme) (20P)
Öğleden sonra, okul öğrencileri evlerine
dağıldıktan yarım saat sonra okul bahçesinde toplanma kararı aldılar. Kendi
aralarında sözleşen öğrenciler okul bahçesine gelirken yanlarında birer tane
eşya getirecekti. Getirilen eşyalarla oyunlar oynayacaklardı. Anne babalarını
birkaç gün önce bilgilendirmişlerdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder