24 Kasım 2024 Pazar

TÜRKÇE 5. SINIF 1. DÖNEM 1. YAZILI YOKLAMA SORULARI (2024- 2025 MAARİF EĞİTİM MODELİ)

 

2024-2025 ……… ORTAOKULU 5.SINIF 1.D.1.Y MEB Senaryo:2

 

ADI SOYADI                                                                                                           Tarih:            

SINIFI:                                           NUMARA:

 

è1.Aşağıdaki metinden hareketle anlamları verilen sözcükleri bulunuz. Yazınız.  

              (T.O.5.21. Metinden hareketle söz varlığını geliştirmeye yönelik çözümleme yapabilme)   (10P)

Her çocuk oyun oynamaya minik saklambaç oyunu “Ce-e..” İle başlar. Mutlaka çocuğunuz bebekken siz de bu oyunu onunla oynadınız. Şimdi sıra saklambaçta. Çocuğunuzla kısa süreli oynadığınız saklambaç oyunu, çocuğun görsel ve mekansal ayrılık duygusu ile bahsetmesine yardımcı olur. Her yaş grubu ile oynanan saklambaç sırasında eğlenceli sesler çıkartabilir, dil gelişimini destekleyici şekilde saklandığı ya da saklandığınız yerin adını, sağda ya da solda olduğunu söyleyebilirsiniz. Saklanan bulunduğunda gıdıklama ile kahkahalar atmasını sağlayarak endişeli bekleyişi neşe içinde bitirebilirsiniz.

………………….....: Görme duyusuyla ilgili olan, görmeye dayanan.

………………….…: Bulunulan yer, mekâna ait, mekânla ilgili.

…………………….: Kaygı, kuruntu,  niyet

…………………….: Bir ebe olması ve saklanan arkadaşlarını bulması temeline dayanan bir çocuk oyunu

…………………….: Seslerin, kelimelerin, sayıların, sembollerin kazanılması, saklanması ve dilin kurallarına uygun olarak kullanılmasını içeren bir süreçtir.

Güzel bir tekerleme ile kalabalık bir ailede oynanabilecek bezirgânbaşı oyununda kapı için sayışma ile 2 kişi seçilir. Bu iki kişi kendisine bir çiçek ismi seçer, kimseye söylemez. Sonrasında ellerini yukarıda birleştirerek köprü oluşturur. Diğer çocuk ve aile bireylerinin sırayla ya da tren gibi kapıdan geçmeleri istenir. Bu sırada oyunda aç kapıyı bezirgân başı şarkısı belli bir ritm ve hızla söylenir. Üçüncü de kapana sıkışan çocuğa kimsenin duymayacağı şekilde hangi çiçeği seçtiği sorulur. Hangisini tercih ederse seçtiği ismi taşıyan çocuğun arkasına sıraya geçmesi söylenir. Bunu yaparken gruptaki diğer çocukların duymadığından emin olunur. Gruptaki herkes yakalandıktan ve seçimini yaptıktan sonra ortaya bir çizgi çizilir. İki grubun birbirlerinin belinden tutarak karşılıklı çekişeceği ve çizgiyi ilk geçen grup oyunu kaybeder. Bu oyunu oynayanlar ve izleyenler eğlenir, mutlu olurlar.

                          (T.O.5.6. Metnin yüzey anlamını belirleyebilme)

è2.Yukarıdaki metinin konusunu ve verilmek istenen mesajı yazınız. (15P)

Konu:  ……………………………………………………………………………………………………………(5)

Mesaj: ……………………………………………………………………………………………………………(10)

 

è3.Oyunda kaç aşama vardır? Bunlar nelerdir? Yazınız. (10P)

 

 

è4.Yukarıdaki metinde geçen sözcüklerin anlamlarını yazınız.

        (T.O.5.5. Metinde geçen anlamını bilmediği söz varlığı unsurlarının anlamını tahmin edebilme) (10 P)

 

Kapan:           ……………………………………………………………………………………… (3)

Birey:           ……………………………………………………………………………………..… (3)

Tekerleme:    ……………………………………………………………………………………… (4)

 

è5. Aşağıdaki metinde yapılan yazım yanlışlarının altını çiziniz, doğrusunu altına yazınız.

                                 (T.Y.5.21. Yazım kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme) (10P)

 

Bütün öğrenciler okul bahçesinde toplandılar. müdür yardımcısı erhan bey öğrencilere, sıraya girmelerini söyledi. …….. ortaokulu’na “Hoş geldiniz!” dedi. Az sonra törenin başlayacağını Bildirdi. 

Hasan, çiftlikte ailesi, kedisi ve eşeğiyle birlikte yaşarmış. Okul dönüşlerinde kedisi, Hasan’ın etrafında döner, sonra da kucağına hoplarmış.  Hasan zaman zaman kedisini kucağına alır, eşeğinin sırtına biner, gezintiye çıkarmış. Kedisinin başını okşarmış. Eşek, Hasan’ın kediye yaptıklarına çok özenirmiş. Onu da kucağına almasını istermiş.  Hasan yine bir gün kedisi kucağında eşeğine binerek kırlara gitmiş. Sonra da ağacın dibine oturmuş. Kedisini de kucağına almış. Eşek, birdenbire kedi gibi hoplamaya, zıplamaya başlamış. Hasan, eşeğin bu halini görünce çok şaşırmış. Sonra da katıla katıla gülmüş.

 Eşek bununla yetinmeyip şaha kalkmış. Hasan kendisini kucağına alsın diye de Hasan’a yaklaşmış. Hasan, eğer yana kaçmasaymış eşeğin ağırlığı altında ezilecekmiş. Daha sonra kedisini de yanına alıp oradan kaçmış. Bütün bu olanları uzaktan izleyen yaşlı bir karga: Herkes kendi özelliklerini bilmeli. Kimseye özenmemeli, demiş.

                                                  (T.O.5.21. Metinden hareketle söz varlığını geliştirmeye yönelik çözümleme yapabilme)

  è6.   a) Yukarıdaki metinde kullanılan anahtar sözcüklerden üç tane yazınız.  (5P)

 

b) Karganın “Herkes kendi özelliklerini bilmeli” sözünden ne anlıyorsunuz? Yazınız. (10P)

 

 

è7. Aşağıdaki metinde ayraç içlerine uygun olan noktalama işaretlerini koyunuz.

                                                                                    (T.Y.5.21. Yazım kuralları ve noktalama işaretlerini uygulayabilme)  (10P)

 

Annemle pazara gittik. Komşumuz Hayriye teyzeyi gördük (       ) Pazardan lahana (      ) pırasa (       ) marul almış.

 

Annem, evde meyve eksik elma (        ) erik (        ) kiraz alacağım, dedi.

 

è8. Aşağıda yarım bırakılan metni anlamına uygun biçimde tamamlayınız.

 (T.Y.5.18. Yazısını zenginleştirecek biçimde söz varlığını kullanabilme)  (20P)

Öğleden sonra, okul öğrencileri evlerine dağıldıktan yarım saat sonra okul bahçesinde toplanma kararı aldılar. Kendi aralarında sözleşen öğrenciler okul bahçesine gelirken yanlarında birer tane eşya getirecekti. Getirilen eşyalarla oyunlar oynayacaklardı. Anne babalarını birkaç gün önce bilgilendirmişlerdi.

 

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder